Anak Yatim !
30.7.11 ❖ 1:36 PM ❖ 3 talks
hey hey blogwalking , dah lame aku tak update blog nie ,rindu gile nak update blog , hari nie kan , aku nak story kat korang pasal anak yatim yang kehilangan ibu !

CERITE BERMULA OKEY !





Ad 2 orang budak perempuan yang name aisyah dan anis, aisyah kakak sulung dan anis adik bongsu , mereka cume ade 2 beradik jew . mereka baru tinggal berhampiran dengan rumah aku , budak nie selalu dtng rumah aku lepak -lepak , ade suatu ari tuhkan , mom aku ade tanye aisyah yang mom aku tak pernah nampak mom aisyah keluar dari rumah , aisyah cakap mom diye dah 1tahun 3 bulan meninggal dunie , ouh baru mom aku tahu yang diye tade mom , diye skrang tinggal ngn abah diye , kalau korang nak tahu , abah diye kerje sebagai tukang cat kerete jew . boleh dikatakan mereke nie susah jugaklah .


Ade suatu malam tuh kan , aisyah nie datang rumah aku , dengan bawak buku sekali , coz die tak pandai math , diye nak aku tolong ajarkan , diye dtang dengan berpakaian kebaye yang besar dan labuh . mom aku ade tanye sape buat baju tuh , kenape besar sangad . aisyah  pun jawab sebenarnye baju yang diye pakai nie baju arwah mom diye . terharu aku dengar sedihhhhhhhhhhh , diye jawab lagy . bile diye rindu kat arwah mom diye , diye akan pakai baju arwah mm diye untuk mengubat rindu . .



Semase aku tengah ajar diye math kan , aku ade tanye diye dah makan malam ke belum ?
korang tahu ape yang diye cakap , (semenjak mama meninggal aisyah and adik dop pernoh makan malam) .


aku terkejut ! aku pun tanye lagy ! y dop makan malam , aboh aisyah dop pernoh gy beli kew makanan kat kedai ke ?
diye pun jawab , (dop aboh dop pernoh tanye nop makan ke dop)
aku dop sangke ade gop ayoh peteng gitu , dop ambik hal pasal anok .


lepas siap buat kerje sekolah diye kan , mom aku suruh aku ajak diye makam malam ,
mase kiteorang makan kan , aku tanye diye , baju raye dah siap kew ?
aisyah jawab (sejok mama meninggal dop pernoh pun beli raju raye)
aku tanye bkpe dop beli ?
diye jawab (aboh tadop pitis)
serius aku memang dop pernoh jupe orang ginie !


semalam aku terbace luahan hati aisyah dalam buku math .
diye tertinggal mase korang study semalam .


nie luahan hati ye :(



okey , aku transale balik okey , korang mungkin tak nampak .
Diari Rahsia Saya     30.6.11
Arwah Mama :


Mama kenape mamatinggalkan kakak . kakak masih lagy terlalu mentah seperti jagung untuk mama tinggalkan kakak.mama kakak masih lagi sygkan mama. mama nak tahu tak baru-baru nie , sir solihin sir teakwando kakak ade bagy kakak 200 ringgit. Aboh pinjam rm100 nak beli barang nak baiki lori abg kamal.
pastu aboh balik aboh kabor dop cukup kaka bagy rm50.taoi kakak pegang rm50 kakak kesian tengop ke aboh takdop diut nop buat belanje kakak bagy kelmarin.tapi ternyate aboh tipu kakak . rupe rupenye aboh beli mende lain. kakak sikit pun dop nampok barang yang aboh nop baiki lori abng kamal. hari nie kakak dengan adik terpakse berlapar . kakak tal sangka yang aboh jahat. jahat sangad. kakak rase mcm kakak nak lari dari rumah nie dan bunuh diri nak pergi dekat mama . kakak betul betul rindu kan mama. mama kenape hidup kakak mesti jadi mcm nie hidupp dalam kegelapan. mama kakak nak mintak balik duit kakak dengan aboh rm200. kakak menyesal ade ayoh mcm aboh. mama kakak mintok maaf terpakse derhake dekat abah. mama kakak kecian tengop adik , hari jadi adik tadop orang pun sambut .kakak kesian kew adeq , tapi adek derhake kew kakak . mama kakak rase betul pesan mama dulu jangan duduk dgn aboh , tapi duduk dengan orang marang . kakak rase betul betul menyesal mama, menyesal sangad .


 daripada kakak untuk arwah mama daripada kakak :'(
                                   
                                                                                                                                                                                                                                         
 


Korang bace kam , sedih gile bile aku bace diari aisyah, mungkin aisyah nie diye tade tempat untuk diye mengadu kan , aku pun dop sangke yang hidup diye mcm tu sekali .
klau korang nak tahu aisyah nie diye bersekolah di sekolah SMK TENGKU BARIAH , budak tingkatan 1,
diye nie pergy sekolah dengan basikal jew , dari ladang kew pasir panjang , jauh tuh dalam 4 or 5 km .

kesimpulannye , dari kisah nie , aku dapat pengajaran yang kite nie haruslah menghargai ape yang kite ade , seperti ibu kite kan , jgnlah kite menderhakai ibu kite  , mungkin sekarang kite tak rasai ape yang aisyah dan adik diye rse , mungkin kite akan rasai bile tiba masenye nanti ,


OLDNEW

 photo e10acee6-374b-4577-ba48-d44673cd0b9f.jpg
Adios Earth-lings! Welcome to my blog! Please be nice here n don't forget to follow me, k?

Hello im Shuamoieyy, 18 years young ,(?)
yOu are awesome :) Muuuaacch .
TUTORIAL HERE ♥
bold underline
Find Me:FACEBOOK ♥ FORMSPING ♥ TWITTER ♥ KAWAN BLOGGER ♥ GROUP BBB ♥









Eza
fiey
Esya


Template Designer: Aien
Editor: Nana Euphemia
Other:
Edit :Shu